Individuele begeleiding
De individuele begeleiding van kinderen en jongeren met een beperking is er primair op gericht om vaardigheden aan te leren of te vergroten. Wekelijks (of 1 x per 2 weken) is er (heb je) contact met de (je) eigen vaste begeleider. Samen met de (je) begeleider wordt er gewerkt (werk je) aan doelen, die vooraf samen met de ouders/verzorgers (en/of met de jongere zelf) zijn opgesteld in het individuele zorgplan. Tijdens de individuele begeleiding kan bijvoorbeeld gericht gewerkt worden aan:
1. Aanleren en/of verbeteren van sociale vaardigheden:
- Hoe begin je een gesprekje met iemand en welke gespreksonderwerpen kun je hierbij gebruiken
- Leren wat de gevolgen zijn van je eigen gedrag op anderen
- Leren hoe je een compliment geeft aan iemand
- Grenzen aangeven/ voor jezelf opkomen
- Kritiek geven en reageren op kritiek
- Basisemoties herkennen
2. Bevorderen van de zelfredzaamheid:
- Jezelf verzorgen (wassen, douchen, tandenpoetsen, aankleden, kleding opruimen)
- Eigen kamer opruimen/bed opmaken
- Veilig deelnemen aan verkeer
- Boodschappenlijstje maken/boodschappen doen
3. Planning, structureren en uitvoeren van activiteiten:
- Dagplanning maken en je hieraan houden
- Huiswerk noteren in je agenda en je huiswerk op vaste tijden maken
- Invullen vrije tijd d.m.v. de Wat Wijzer voor vrije tijd
- Leren om zelfstandig naar bed te gaan
- Op de afgesproken tijd thuiskomen
- Door middel van een planbord zelfstandigheid bevorderen
4. Omgaan met gevoelens & gedrag (accepteren van je beperking):
- Trainen weerbaarheid
- Faalangsttraining
- Psycho-educatie (Ik-puber training, Kijk Mij training)
- Oefenen in het duidelijk aangeven wat je wel /niet wilt
- Seksuele voorlichting
- Woede-uitbarsting leren herkennen en ermee omgaan